ÔÇ×Street art by┼é od samego pocz─ůtku tworzony pod publik─Ö, a Banksy otworzy┼é t─Ö puszk─Ö Pandory.ÔÇŁ Wywiad z artyst─ů Kamilem Kuzko

Kamil Kuzko, malarz ┼Ťcienny i sztalugowy, kt├│rego ostatnio odwiedzili┼Ťmy w jego pracowni na krakowskim Kazimierzu. Oto efekt naszej rozmowy, przeprowadzonej na kilka dni przed rozpocz─Öciem festiwalu Synestezje, podczas kt├│rego zaprezentuje swoj─ů najnowsz─ů wystaw─Ö pt. ÔÇ×Studium podszywania podszewkiÔÇŁ.

NATALIA CZACHOR

 

Jakie jest Twoje pierwsze wspomnienie zwi─ůzane ze sztuk─ů?

Wydaje mi si─Ö, ┼╝e nie mam takiego jednego wspomnienia. M├│j tata zajmuje si─Ö fotografi─ů, dlatego odk─ůd pami─Ötam, robi┼é wiele zdj─Ö─ç podczas r├│┼╝nych wyjazd├│w, gdy by┼éem dzieckiem. Mam te┼╝ teczk─Ö z rysunkami z przedszkola, ale to chyba nie jest jakim┼Ť bezpo┼Ťrednim wspomnieniem. Pami─Ötam, ┼╝e poprzez prac─Ö mojego taty bywa┼éem cz─Östo w zamku Lubelskim, gdzie znajduje si─Ö muzeum regionalne. On chodzi┼é do swojego kolegi do pracowni fotograficznej, a ja sp─Ödza┼éem wolny czas biegaj─ůc po muzeum. Ledwo zacz─ů┼éem chodzi─ç i ju┼╝ mia┼éem sw├│j aparat, kt├│rym robi┼éem zdj─Öcia. Warunki, w kt├│rych dorasta┼éem sprzyja┼éy temu, ┼╝ebym by┼é w pobli┼╝u sztuki.

 

Czy w swojej kolekcji masz ju┼╝ dzie┼éo, dzi─Öki kt├│remu chcia┼éby┼Ť zosta─ç zapami─Ötany na zawsze?

Nie, ca┼ée szcz─Ö┼Ťcie nie my┼Ťl─Ö takimi kategoriami. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e gdybym mia┼é co┼Ť takiego,┬á to przesta┼ébym dalej tworzy─çÔÇŽ Bo po co?

 

Podczas festiwalu Synestezje w klubie Studio mo┼╝emy ogl─ůda─ç Twoj─ů najnowsz─ů wystaw─Ö ÔÇ×Studium podszywania podszewkiÔÇŁ. Czy m├│g┼éby┼Ť opisa─ç, czym ona jest?

Czym jest studium? Przede wszystkim tym, co sugeruje sam tytu┼é, kt├│ry zapo┼╝yczy┼éem bezpo┼Ťrednio z ksi─ů┼╝ki Zofii Hanus ÔÇ×Kulisy kroju i szyciaÔÇŁ. Jest to ksi─ů┼╝ka o krawiectwie z lat siedemdziesi─ůtych. Taki podstawowy podr─Öcznik z tamtych lat, z kt├│rym obcowa┼éem od dzieci┼ästwa, poniewa┼╝ moja mama zajmowa┼éa si─Ö krawiectwem. Znajdziemy tam genialne rysunki, kt├│re da┼éy mi pomys┼é na seri─Ö obraz├│w, kt├│rych stworzenie wymaga┼éo ode mnie wykonania pewnych stadi├│w. Prace, kt├│re poka┼╝─Ö s─ů bardzo konkretne. S─ů to konkretne formy do szycia np. ┼╝akietu, czy rysunki wskazuj─ůce, w jaki spos├│b wszy─ç podszewk─Ö do p┼éaszcza. I to jest taki punkt wyj┼Ťciowy dla mnie, nad kt├│rym pracuje przy pomocy papieru, no┼╝yczek, skalpela i kleju i bardzo dobrze si─Ö przy tym bawi─Ö! My┼Ťl─Ö, ┼╝e w jakim┼Ť stopniu s─ů to takie zabawy dada, czy pr├│by nawi─ůzania do form artystycznych sprzed 100 lat. Gdy James zaproponowa┼é mi wystaw─Ö, by┼éem w miejscu do┼Ť─ç odleg┼éym, gdzie┼Ť pod lasem. Podj─ů┼éem decyzj─Ö, ┼╝e zgodz─Ö si─Ö, ale poka┼╝─Ö rzeczy, kt├│rych jeszcze nie mam. Mia┼éem dwa tygodnie na stworzenie czego┼Ť zupe┼énie nowego.

 

Co liczy si─Ö dla ciebie bardziej? Opisany przez Ciebie proces tworzenia, czy mo┼╝e sam efekt?

Zdecydowanie proces. Od jakiego┼Ť czasu s┼éysz─Ö to pytanie na ka┼╝dym kroku. Podczas tworzenia wystawy nie zak┼éada┼éem, co b─Ödzie konkretnym wynikiem pracy przez te kr├│tkie 2 tygodnie. St─ůd te┼╝ ta nazwa ÔÇ×studiumÔÇŁ, co┼Ť, co jest form─ů przygotowawcz─ů do czego┼Ť, co nast─ůpi p├│┼║niej.

 

Masz jakie┼Ť swoje codzienne rytua┼éy?┬á

Tak. Jestem osob─ů niezdyscyplinowan─ů, wi─Öc potrzebuj─Ö takich codziennych rytua┼é├│w. Nawet mog─Ö jasno stwierdzi─ç, ┼╝e bardzo ich potrzebuj─Ö. Mo┼╝e rytua┼é nie jest najlepszym s┼éowem, bo po prostu staram si─Ö codziennie wykonywa─ç okre┼Ťlone czynno┼Ťci, ┼╝eby by─ç w dyscyplinie, cho─ç r├│┼╝nie mi to wychodzi. Nie chc─Ö tego wszystkiego konkretnie nazywa─ç, ale tak.

 

Kiedy┼Ť powiedzia┼ée┼Ť, ┼╝e lubisz, gdy ludzie interpretuj─ů Twoje prace. Ile os├│b tyle opinii, st─ůd moje pytanie, czy ┼éatwo przyjmujesz krytyk─Ö?┬á

Trudno mi powiedzie─ç. Wielokrotnie spotka┼éem si─Ö z tym ┼╝e je┼╝eli kto┼Ť krytykuje moje prace, to pr├│buj─Ö wtedy dyskutowa─ç, t┼éumaczy─ç i pokazywa─ç swoj─ů racj─Ö. To chyba znaczy, ┼╝e nie przyjmuj─Ö tego dobrze, ale wci─ů┼╝ si─Ö ucz─Ö.

 

Zdarzy┼éo ci si─Ö kiedy┼Ť zakwestionowa─ç swoj─ů karier─Ö ?┬á

Parokrotnie bywa┼éy w moim ┼╝yciu momenty du┼╝ego zw─ůtpienia i ch─Öci porzucenia wszystkiego. Kiedy┼Ť mia┼éem takie nastawienie, ┼╝e je┼Ťli co┼Ť mi nie wychodzi lub kto┼Ť mnie nie rozumie, to ja b─Öd─Ö si─Ö buntowa┼é, ale to by┼éo lata temu. Istotn─ů kwesti─ů jest to, ┼╝e te┼╝ nie widz─Ö u siebie jakiej┼Ť specjalnej kariery, bo nigdy nie by┼éo to moim priorytetem. Je┼╝eli takiego podej┼Ťcia nie ma, to od razu zw─ůtpienia s─ů du┼╝o rzadsze, bo to oczekiwania budz─ů rozczarowania. Z drugiej strony, ten brak pewno┼Ťci, zrozumienia, czy odbioru, kt├│ry wi─ů┼╝e si─Ö z tworzeniem, mo┼╝e by─ç bardzo poci─ůgaj─ůcy. Sam nie do ko┼äca wiem, co zrobi─Ö, jak z t─ů wystaw─ů. Za┼éo┼╝y┼éem, ┼╝e b─Öd─Ö robi┼é to i to, ale szybko zauwa┼╝y┼éem, ┼╝e wyjdzie co┼Ť innego. To wszystko jest dla mnie niezwykle interesuj─ůce i odkrywcze. Zjazdy, do┼éyÔÇŽ A kto ich nie ma? Czy to musi by─ç uwarunkowane prac─ů artystyczn─ů? Kiedy┼Ť tak uwa┼╝a┼éem, dzisiaj tak nie uwa┼╝am.

 

Masz jak─ů┼Ť rad─Ö dla m┼éodych artyst├│w, kt├│rzy pod─ů┼╝aj─ů Twoim ┼Ťladem?┬á

┼╗eby nie pod─ů┼╝ali moim ┼Ťladem, a pod─ů┼╝ali swoim. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e ci─Ö┼╝ko jest udziela─ç rad, nie ma w tym przypadku jakiego┼Ť jednego przepisu na sztuk─Ö.

 

Wolisz, gdy sztuka, kt├│r─ů tworzysz jest og├│lnodost─Öpna, jak cho─çby murale na ulicach, czy wolisz, gdy trafia do koneser├│w i kolekcjoner├│w?┬á

Do┼Ťwiadczenie ostatnich dw├│ch, czy trzech lat pokazuje, ┼╝e to ta pierwsza odpowied┼║ jest prawdziwa. Kiedy┼Ť mia┼éem oferty od paru powa┼╝nych kolekcjoner├│w zainteresowanych moj─ů sztuk─ů i nie wyszed┼éem temu naprzeciw, natomiast wci─ů┼╝ wychodz─Ö w przestrze┼ä publiczn─ů, zostawiaj─ůc tam ┼Ťlady swojej tw├│rczo┼Ťci. Nie chc─Ö zupe┼énie pomija─ç kolekcjonerstwa, czy muzealnictwa i tego typu obszar├│w, bo fajnie jest, gdy komu┼Ť podoba si─Ö moja praca i chce j─ů naby─ç, ale ca┼éy czas jest mi bli┼╝sze ┼Ťrodowisko miejskie.

 

Zgodzisz si─Ö ze stwierdzeniem, ┼╝e Krak├│w mo┼╝e by─ç polsk─ů stolic─ů sztuki ulicznej?┬á

U┼Ťmiecham si─Ö, bo czym w┼éa┼Ťciwie jest street art? Ja tego nie widz─Ö. Jest w Krakowie par─Ö┬á przyzwoitych murali, ale czy murale to street art? Moim zdaniem nie. Graffiti? Moim zdaniem te┼╝ nie. Jest kilka szablon├│w, szczeg├│lnie tutaj na Kazimierzu, ale je┼╝d┼╝─Ö do innych miast i czy Krak├│w jako┼Ť si─Ö r├│┼╝ni? Spora cz─Ö┼Ť─ç rzeczy jest zrobiona przez ludzi z zewn─ůtrz. Oczywi┼Ťcie znajdziemy tu wiele poprzebieranych os├│b, zbieraj─ůcych pieni─ůdze na rynku za kopanie pi┼éki, czy ruszenie r─Ök─ů, ale to chyba nie o to chodzi. Mo┼╝e Krak├│w ma kompleksy, ┼╝e Warszawa jest stolic─ů i chce by─ç teraz znany ze street artu, ale sp├│jrzmy na Berlin. Sta┼é si─Ö bardzo popularny poprzez dzia┼éania artystyczne i wielu tw├│rc├│w wyjecha┼éo ju┼╝ stamt─ůd. Cz─Ö┼Ť─ç z nich nawet zamalowa┼éa swoje prace. ┼Ümiem powiedzie─ç, ┼╝e street art by┼é od samego pocz─ůtku tworzony pod publik─Ö, a Banksy otworzy┼é t─Ö puszk─Ö Pandory. Wszyscy zrozumieli, ┼╝e jest to dobry pomys┼é na biznes pod p┼éaszczykiem buntu. Kwestionuj─ůc rynek sztuki, znale┼║li si─Ö u jego ┼║r├│d┼éa. Nie chc─Ö, ┼╝eby Krak├│w by┼é jak─ůkolwiek stolic─ů.

 

Kochasz to, co robisz? 

ÔÇ×Kocha─çÔÇŁ to jest za du┼╝o. Nie wiem, czy mo┼╝na kocha─ç to, co si─Ö robi. Czy da si─Ö kocha─ç swoj─ů prac─Ö? Ka┼╝dy inaczej rozumie mi┼éo┼Ť─ç. Ja nie mam takiego odczucia, ┼╝e to kocham. Lubi─Ö i cz─Östo sprawia mi to przyjemno┼Ť─ç, mimo ┼╝e s─ů ciemniejsze strony tego zawodu, ale jak pewnie w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w. Mam tak─ů pierwotn─ů potrzeb─Ö tworzenia, wyra┼╝enia siebie i komunikowania si─Ö z ÔÇ×kim┼ŤÔÇŁ. Sztuka daje mi t─Ö mo┼╝liwo┼Ť─ç, bo s┼éowo nie zawsze jest wystarczaj─ůce. S─ů r├│┼╝ne inne p┼éaszczyzny, z kt├│rych korzystam. Nigdy nie chodzi mi wy┼é─ůcznie o obcowanie z samym dzie┼éem. Dzisiaj to wygl─ůda tak, ale mo┼╝e w przysz┼éo┼Ťci odpowiem inaczej na to pytanie.

 

Fot. BDG // Kosmonauci – Kamil Kuzko

Post Author: BIS AGH

Dodaj komentarz

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany.