Dzień bez mięsa

Międzynarodowy dzień bez mięsa przypada na 20 marca. W czasach PRL’u propagowano dni bezmięsne, ponieważ mięso było drogim produktem, a także trudno dostępnym. Dziś obchodzony jest z inicjatywy organizacji FARM, która promuje ochronę zwierząt i dietę wegańską.

KAROLINA MACHNIK


Obecnie jedną z popularniejszych form odżywiania jest dieta wegetariańska czy też wersja wykluczająca nabiał i jajka, czyli dieta wegańska. Jesteśmy coraz bardziej świadomi korzyści wynikających z ograniczenia produktów pochodzenia zwierzęcego. Przecież nie od dziś wiadomo, że warzywa są zdrowe. Jednak teraz większa ilość osób zwraca uwagą na to co pojawia się na ich talerzu. Nawet jeśli na co dzień spożywamy mięsne produkty, warto choć raz w roku spróbować diet bez nich. Dzień bez mięsa wydaje się idealna okazją. Tylko jak skomponować posiłek, aby uzyskać wartości, za które mięso jest tak chwalone?


Białko

Tak naprawdę prawie każdy produkt spożywczy zawiera białko. Największą ilość z roślin posiadają brokuły, wszelkie rośliny strączkowe, kasze, orzechy. Popularnym uzupełnieniem tego makroskładnika jest także tofu, tempeh czy seitan. Choć brzmi egzotycznie, dwa pierwsze to przetwory z soi, a ostatni to po prostu białko pszenne. Dostępne są też jogurty sojowe czy nawet lody.


Minerały

Tutaj z pomocą przychodzą wszelkie warzywa. Dobrym źródłem wapnia jest sezam oraz fortyfikowane mleko sojowe, zielone warzywa m. in. szpinak i brokuły, pomidory, migdały. Także nabiał ma spore ilości tego minerału. Jeśli chcemy uzupełnić żelazo wystarczy, że do posiłku dodamy zielone warzywa liściaste, soczewice, tofu czy inne produkty sojowe. W soczewicy także znajdziemy cynk.


Witaminy

Witamina B12 niestety nie występuje w żadnej roślinie. Jednak aby ją dostarczyć organizmowi wystarczy, że zjemy jajka lub produkty mleczne. Witamina D może być wytwarzana w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Możemy ją znaleźć w grzybach, jajkach oraz produktach mlecznych.


Jeden dzień bez mięsa w roku, może wpłynąć korzystnie na nasze zdrowie. Wszystko w nadmiarze szkodzi, to warto spróbować takiego urozmaicenia diety.

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.