Poradnik sesyjny: proste sposoby na koncentrację

„Taki dzień zdarza się raz w roku” śpiewała Zdzisława Sośnicka. Niestety w życiu studenta taki dzień w ciągu roku wypada razy dwa. Dzień, w którym nagle zaskakuje cię nadchodząca sesja. Dzień, w którym musisz polubić książki i notatki. Dzień, w którym musisz osiągnąć maksimum koncentracji. Tylko jak to zrobić?

OLIWIA KOPCIK

 

Najważniejszy jest plan

Według badaczy nasz mózg działa najlepiej w okolicach południa, jednak wiadomo – legenda głosi, że ktoś wie, kim są „amerykańscy naukowcy”. Poznaj swój organizm i sprawdź, która pora dnia jest dla ciebie najbardziej odpowiednia. Może się okazać, że będziesz pracować najproduktywniej w nocy, kiedy inni właśnie przewracają się na drugi bok. Zorganizuj swój dzień w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać „twój czas”.

 

Zanuć motyw Różowej Pantery

Zastanów się what do you have “to do, to do, to do, to do, to dooo…”. Stwórz listę rzeczy do zrobienia. Pomoże ci to skoncentrować się na poszczególnych zadaniach, ustalić ich priorytet i rozplanować naukę na poszczególne dni. Pamiętaj też, żeby znaleźć czas na odpoczynek. Aktywność mózgu obniża się po godzinie, warto więc robić kilkunastominutowe przerwy. Przespaceruj się wokół domu albo zrób kilka przysiadów, to pomoże ci naładować baterie i wrócić do nauki z nową energią.

 

Zadbaj o dobre przygotowanie

Powiedzenie „tylko geniusz panuje nad chaosem” w tym przypadku nie zadziała. Zanim siądziesz do nauki, przygotuj swoje miejsce pracy. Usuń wszystkie rzeczy, które mogą działać rozpraszająco. Na czas nauki pożegnaj portale społecznościowe, seriale i strony ze śmiesznymi kotkami. Jeśli nie lubisz pracować w ciszy, włącz muzykę, która nie angażuje twojej uwagi. W serwisach z filmami znajdziesz trwające kilka godzin nagrania muzyki relaksacyjnej, która wpływa stymulująco na mózg. Pamiętaj też, żeby przed rozpoczęciem pracy położyć w zasięgu ręki wszystkie rzeczy, które będą ci potrzebne podczas nauki. Dzięki temu nie będziesz musiał wstawać w trakcie po książkę, długopis czy „coś do picia”.

 

Bułka z bananem i zupka w 5 minut…

…nie są dobrym pomysłem na posiłek. Przy pracy umysłowej ważne jest uzupełnianie żelaza, które znajdziemy np. w orzechach czy roślinach strączkowych, i kwasu Omega-3, którego duże ilości zawierają ryby. Kawa i napoje energetyczne też nie są najlepszym rozwiązaniem. Pobudzają one na krótki czas, ale kiedy przestaną działać, twoja energia spadnie podwójnie. Zamiast tego wybierz zieloną herbatę lub zwykłą wodę.

 

Wszystkie te elementy są ważne, jednak nic nie zastąpi systematyczności. Przyswajając wiedzę stopniowo, zapamiętasz wiadomości lepiej, niż ucząc się wszystkiego noc przed egzaminem. No, chyba że wyznajesz zasadę 3Z.

Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.