Nie chomikuj – korzystaj z e-podręczników AGH!

Czy znasz już serwis Open AGH e-podręczniki? Warto dodać go do “Ulubionych” z początkiem nowego roku akademickiego. Znajdziesz w nim 15 cyfrowych podręczników do fizyki, matematyki i chemii ogólnej, z których możesz korzystać bez opłat i logowania. Wystarczy, że wejdziesz na stronę https://epodreczniki.open.agh.edu.pl, wybierzesz odpowiedni tytuł i rozpoczniesz naukę.

KAROLINA GRODECKA

Centrum e-Learningu AGH

 

Cyfrowe podręczniki AGH skierowane są głównie do studentów 1-go stopnia. Jesteś na 2-stopniu? Nic straconego – e-podręczniki świetnie sprawdzą się zawsze wtedy, kiedy potrzebujesz powtórzyć lub odświeżyć zagadnienia z poprzednich lat nauki.

 

E-podręczniki to cyfrowa alternatywa dla drukowanych podręczników i skryptów. Jeśli podczas nauki ekran laptopa zastępuje ci biurko lub jeśli bliskie twojemu sercu są kwestie ekologii, możesz korzystać z e-podręczników na laptopie lub telefonie. Wolisz zakreślacz i notatki na kartce? Żaden problem – możesz pobrać e-podręcznik i wydrukować go w całości lub fragmencie.

 

 

Co mówią o e-podręcznikach studenci AGH?

 

 

W kwietniu 2018 r., po pięciu latach od uruchomienia serwisu z e-podręcznikami, zapytaliśmy wszystkich studentów AGH jak wykorzystują e-podręczniki podczas studiowania, z jakimi problemami się spotykają, co najbardziej cenią sobie w e-podręcznikach, ale także czemu z nich nie korzystają.

 


Zebraliśmy 640 odpowiedzi. Okazało się, że studenci AGH bardzo entuzjastycznie podchodzą do cyfrowych treści. 53% studentów, którzy odpowiedzieli na ankietę zna serwis i korzysta z e-podręczników. Być może należysz do tej grupy? Jeśli jeszcze nie, to musisz to nadrobić – aż 95% wszystkich ankietowanych studentów ocenia e-podręczniki jako przydatne i uważa, że ich dalszy rozwój jest potrzebny.  

 

 

Co zdecydowało o pozytywnym odbiorze e-podręczników?

 

 

Gwarantowana jakość

Korzystając z e-podręczników AGH możesz mieć pewność, że ich zawartość jest zgodna z zakresem przedmiotu, którego się uczysz. Potwierdza to 52% studentów, wg których e-podręczniki są wartościowym źródłem wiedzy, właśnie dlatego, że ich autorami są pracownicy AGH doskonale zorientowani w tym czego potrzebują ich studenci.

65% studentów widzi w e-podręcznikach szansę dla większej liczby studentów na dotarcie do dobrej jakości materiałów. Studencka “poczta pantoflowa” działa bardzo sprawnie – 21% studentów poleciło innym e-podręczniki.

 

Nauczyciele akademiccy AGH też coraz częściej z nich korzystają. 37% studentów odpowiedziało, że prowadzący znał i polecał e-podręczniki AGH mimo, że nie był ich autorem.

 

Otwarty dostęp i brak opłat

E-podręczniki są otwarte i bezpłatne. Aż 98% studentów docenia brak opłat, ale również  wygodę korzystania wynikającą z dostępu bez logowania (91%), dostępu z każdego miejsca, czyli bez ograniczenia nr IP z AGH (90%) oraz opcji pobierania i korzystania bez dostępu do sieci (75%). Możesz korzystać z e-podręczników w dowolnym miejscu – na uczelni, w akademiku, w pociągu, w busie czy w parku, nawet wtedy kiedy w okolicy nie ma nadajników twojej sieci komórkowej.

 

Podział na krótkie moduły

Każdy moduł zbudowany jest z ok. 3 stron A4 w formie przystępnego przedstawienia wybranego zagadnienia. W opinii studentów takie syntetyczne podejście się sprawdziło. Dla 91% studentów krótkie moduły są wygodne, pozwalają łatwo dotrzeć do potrzebnej informacji. Aby znaleźć szukane zagadnienie, możesz przejrzeć spis treści e-podręcznika, skorzystać z prostej wyszukiwarki w serwisie lub wpisać wybrane zagadnienie w popularną wyszukiwarkę i szybko do niego dotrzeć.

Zadania, przykłady i multimedia

W e-podręcznikach AGH znajdziesz zarówno wiele przykładów, jak i zadania z rozwiązaniami, czy filmy i symulacje tłumaczące zagadnienia teoretyczne w prosty sposób. (zobacz przykład: Prawo Ohma). Takie praktyczne wyjaśnienie teorii doceniają prawie wszyscy ankietowani studenci AGH (95% dla przykładów i zadań, 63% dla symulacji i filmów).  

 

 

Czego brakuje, co planujemy?

 

Studenci zapytani o powody niekorzystania z e-podręczników wskazywali głównie na brak cyfrowych odpowiedników podręczników do przedmiotów, których aktualnie się uczą (58% odpowiedzi). Zatem nie dziwi, że najczęściej wymienianą dominującą propozycją ulepszenia e-podręczników było opracowanie nowych tytułów, także bardziej specjalistycznych.

 

W Centrum e-Learningu mamy już na to odpowiedź w postaci 8 nowych specjalistycznych e-podręczników, których opracowanie jest planowane na lata 2019-2023.

 

 

W tekście wykorzystano grafiki: Try Square by ProSymbols, physics by Filippo Gianessi, Chemistry by Wireform, men by shashank singh, Financing by Max Hancock, Padlock by Sevicon, Globe by Andrejs Kirma, offline by nauraicon, lab by KD, add module by artworkbean from the Noun Project.
Podziel się z innymi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.