Czas na zmianę oznaczeń paliw – nie będzie już Pb 95, Pb 98 czy ON

Już od połowy października na stacjach paliw zostały wprowadzone nowe symbole, takie jak: E5, E10, E85, B7, B10, XTL, LPS, LPG, H2, CNG, LPG, LNG. Co oznaczają? Zapoznajcie się z tym artykułem, aby Wasze auto nie ucierpiało przez zatankowanie złego paliwa.

PATRYCJA CHRABĄSZCZ

 

Powyżej wymienione oznaczenia są efektem wprowadzenia europejskiej dyrektywy 2014/94/UE, której celem jest ujednolicenie znaków paliw na stacjach we wszystkich krajach należących do Unii Europejskiej. Ma to ułatwić rozpoznanie właściwego paliwa, kiedy znajdujemy się za granicą, czy też obcokrajowcom u nas w Polsce.

 

Kwadrat to oznaczenie oleju napędowego (wcześniejsze Diesel – ON), natomiast litera B świadczy o biokomponentach (najczęściej spotykanym paliwem jest B7, czyli zawierające 7% biokomponentów). Z kolei skrót XTL to syntetyczny olej napędowy, który nie został pozyskany z ropy naftowej – raczej niewystępujący w Polsce.

 

Koło to oznaczenie benzyny, z kolei litera E informuje o biokomponentach w niej zawartych (przykładowo E5 – benzyna
o maksymalnej zawartości biokomponentów do 5%). Poprzednim oznaczeniem były Pb 95 oraz Pb 98.

 

Romb oznacza paliwa gazowe: H2, CNG, LPG, LNG. H2 to wodór, który raczej nie jest spotykany na polskich stacjach paliw. LPG to autogaz, najczęściej używany w Polsce gaz płynny. LNG to skroplony gaz ziemny, również rzadko występujący w naszym kraju. CNG oznacza sprężony gaz ziemny, który dostępny jest przeważnie w dużych miastach.

 

Wszystkie te oznaczenia pojawią się na pojazdach zarejestrowanych po 11 października 2018 roku, tj. samochodach osobowych, pojazdach ciężarowych, lekkich samochodach dostawczych, autobusach i autokarach oraz motocyklach, motorowerach, czy też pojazdach trój- i czterokołowych. Oczywiście spotkamy je również na dystrybutorach oraz
w górnej części pistoletów, tak jak to jest obecnie.

 

Zapewne znajdzie się wielu przeciwników nowych regulacji co do symboli paliw, ponieważ po co zmieniać coś, co już się przyjęło i każdy kierowca się do tego przyzwyczaił. Jednak zauważmy, że tzw. unifikacja na terenie Unii Europejskiej jest stanem, do którego powinny dążyć wszystkie państwa członkowskie, więc jest to poniekąd konieczne. Co więcej,
w środowiskach handlowych, naukowych i turystycznych jest to zdecydowanie zmiana na lepsze.

Podziel się z innymi!

Jedno przemyślenie nt. „Czas na zmianę oznaczeń paliw – nie będzie już Pb 95, Pb 98 czy ON

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.